supersnelle én supermakkelijke worteltaart

Dit is eigenlijk al een heel oude blogpost, die ik toch maar weer offline zette. Ik weet al lang niet meer waarom, want toen ik 'm laatst terug las, vond ik er eigenlijk niets mis mee. Ik heb voor de zekerheid het recept nog eens uitgetest. Onder het motto: alle redenen zijn goed om aan het bakken te gaan :-). Ook dat ging helemaal prima. Dus hoppa, we gooien het gewoon terug online, met een paar leuke fotootjes erbij.

Veel bakplezier!


--- 


"Ik maak anders wel een worteltaart, voor de brunch", zei ik. 
Zonder erbij na te denken. 
Tot groot jolijt van mijn medebrunchers.
Met een heleboel tijd nog voor me.
Want hoe moeilijk kon het zijn?


Dus toen ging ik, met iets minder tijd nog voor me, op zoek naar recepten. Geloof me, je vindt er massa's. En ze lijken allemaal even lekker, maar euh, vaak ook behoorlijk ingewikkeld. Met heel veel ingrediënten, dingen als bicarbonaat enzo. 

Ok, toegegeven, bicarbonaat is niet iets buitenaards. Maar neemt niet weg dat veel recepten een heleboel gedoe leken. Ik heb dan maar een hulplijn ingeschakeld, in de vorm van Mieke, vriendin en keukenprinses. Op Mieke kan je altijd rekenen! Van haar kreeg ik een heel simpel receptje, dat ik vervolgens een beetje heb aangepast met dingen die ik hier en daar op het internet las. 

Et voilà, een supergemakkelijke en supersnelle worteltaart, die ik graag met jullie deel! Here goes: 

ingrediënten
300 gram wortelen
250 gram walnoten
4 eieren
100 gram lichtbruine basterdsuiker
100 gram rietsuiker
(kan elks of allebei vervangen worden door gewone suiker)
100 gram zelfrijzende bloem
een snuifje nootmuskaat
een goeie theelepel kaneel
evt. een beetje boter (om in te vetten)


voor de topping
200 gram roomkaas à la Philadelphia
100 gram poedersuiker
 1 citroen (of limoen)


werkwijze
Verwarm de oven voor 'op volle kracht', bij mij is dat 300°C.
Vet een springvorm van 22 cm in.  

Of, nog leuker, cupcakevormpjes. Als je voor papier gaat, zet je de cakejes best even in de koelkast voor het serveren. Dan lost het papiertje makkelijker. Of gebruik siliconevormpjes.

Maak de wortelen schoon en rasp ze. Doe ze in een zeefje en leg even opzij. 
Hak ook de walnoten in kleine stukjes.
Klop de eieren wat los en meng met de suiker en de kruiden. 
Doe er de bloem bij, eventueel gezeefd, en daarna de noten. 
'Pers' het vocht uit de wortelen, met de achterkant van een lepel bijvoorbeeld. Voeg hierna toe aan het deegmengsel. 

Giet het deeg in de springvorm (of in de cupcakevormpjes) en bak in het midden van de oven gedurende 8 tot 10 minuten. Zet dan de oven af en laat de taart nog zo'n 2 minuten staan. Ontvorm en laat afkoelen op een taartrooster.

Voor de topping:
Was de citroen en rasp de schil. Hoe meer schil, hoe 'zuurder' je topping :-). 
Klop de roomkaas, de poedersuiker en de citroenrasp op met de mixer en smeer over de taart. Wacht zeker tot deze goed is afgekoeld!

Misschien niet 'the best of the best of the best ever', maar toch ook superlekker en ideaal voor drukbezette vrouwen. In mijn geval: ik begon eraan om tien voor zes op een zaterdagavond. Om zeven uur was ik klaar om uit eten te gaan, omgekleed en mét make-up. De taart stond af te koelen op het taartrooster... 


O ja, zonder topping ook nog geschikt voor mensen die niet zo goed tegen lactose kunnen, want geen boter in de taart.

Reacties