gehaakte portemonnee met vrolijke voering

Weet je nog die heerlijk vrolijke portemonneebeugels (wat een draak van een woord!) die ze een tijdje geleden bij Action verkochten? Zo met van die leuke gekleurde bolletjes bovenaan, rood, blauw, roze, appelblauwzeegroen, … Echt super! En vooral: voor geen geld! Zoals ik ergens las: “half hakend Holland spoedde zich naar de Action”. En doe België er ook maar bij. Het was een stormloop die zijn weerga niet kende.
Goed, misschien overdrijf ik een beetje. Maar zelf maakte ik er een sport van om gauw even binnen te springen bij elke Action die ik zag. In alfabetische volgorde was dat Boom, Kalmthout, Lier, Merksem, Stabroek en Westerlo. Misschien vergeet ik er zelfs nog wel eentje…

Maar helaas, ik loop nu al verschillende maanden vruchteloos Action in en Action uit. Géén portemonneebeugels meer. Toch zet ik het patroon dat ik gebruikte nog even online. Want je weet maar nooit wie er nog een paar van die beugeltjes in zijn kast verborgen heeft liggen. Bovendien kan je het patroon ook voor andere portemonneebeugels gebruiken. Ja, écht waar!

Maar ik show eerst even een paar afgewerkte exemplaren, uit pure Nostalgie. Op de foto zijn de portemonneetjes dicht, dus je kan niet zien dat ik er altijd een binnenvoering in doe. Dat is zeker niet noodzakelijk, maar wel een heel leuke extra. Komt er nog iets verrassends bij het openen van je portemonnee.


Wat heb je nodig?
  • portemonneebeugel
  • haaknaald 3
  • haakkatoen
  • een beetje stof, hoeft echt niet veel te zijn
  • potlood
  • naald en draad
  • dunne wolnaald

haakpatroon
* haak 8 halve stokjes (HS) in een magische ring
* haak 2 HS in elke steek (16)
* haak een HS in de eerste steek, 2 HS in de tweede steek, herhaal tot je de toer rond bent (24)
* haak een HS in de eerste twee steken, 2 HS in de derde steek, herhaal tot je de toer rond bent (32)
* haak een HS in de eerste drie steken, 2 HS in de vierde steek, herhaal tot je de toer rond bent (40)
* haak een HS in de eerste vier steken, 2 HS in de vijfde steek, herhaal tot je de toer rond bent (48)
* haak een HS in de eerste 5 steken, 2 HS in de zesde steek, herhaal tot je de toer rond bent (56)
* haak een half stokje in de 13 steken, 2 HS in de veertiende steek, herhaal tot je de toer rond bent (60)
* haak nu 9 of 10 toeren (naar eigen inzicht) halve stokjes. Hecht af met een lange draad. Je hebt nu een zakje zoals op de foto.


How-to voor de voering
Eerst en vooral: zoals zal blijken uit mijn omschrijving en uit de foto’s: ik ben geen ervaren naaister. Ik doe eigenlijk maar iets en de afwerking, zeker de kant die je niet ziet, laat vaak wel wat te wensen over. Maar daar trek ik mij nu even lekker niets van aan…

Neem je stukje stof en zoek iets ronds, een glas of een potje ofzo, dat ongeveer zo groot is als de doorsnede van je gehaakte zakje. Trek het over op de achterkant van de stof en knip het uit met naadwaarde. Knip ook een rechthoek uit die overeenkomt met de omtrek en de hoogte van je zakje plus een beetje extra voor de naad en de zoom bovenaan.


Leg het rondje en de rechthoek met de goede kanten op elkaar (zie foto). Ik stik ze dan aan elkaar door de potloodlijn op het rondje telkens onder de naald te leiden. Beetje prutswerk. Mogelijks bestaan er betere manieren? Pas daarna stik ik de naad van de rechthoek aan elkaar. Hierna zigzag ik alle randjes nog even.


Je hebt nu een zakje in stof. Plooi nog even de rand (dubbel) om, stop het in je gehaakte zakje en naai of stik de twee zakjes aan elkaar. Zorg er wel voor dat de bovenste haaksteken vrij blijven om straks je zakje aan de beugel te naaien. Dit doe je met een simpele rijgsteek of met een stiksteek.


Extra tips
Zoals ik in het begin van deze post al zei, zijn de beugels van Action geen absolute vereiste. Je kan elke andere beugel gebruiken, dat bewijst de foto hieronder, waar ik beugels van Prym gebruikte.


Een paar extra tips die misschien van pas kunnen komen:

Je krijgt een mooi (het mooiste?) effect als de doorsnede van je zakje ongeveer even groot is als de doorsnede van je volledig geopende beugel. Mijn patroon hierboven is op maat van een beugel van 7 à 8 cm.

Als je het zakje aan de beugel gaat naaien, is het handig dat het aantal steken overeenkomt met het aantal gaatjes in de beugel. Tel er ook een paar extra bij voor de zijkanten waar geen gaatjes zitten.
De beugels van Action hebben 28 gaatjes aan elke kant: 28 x 2 = 56, +4 voor de zijkanten. De beugels van Prym hebben 15 gaatjes, die ook verder uit elkaar staan. Daar heb ik telkens per 2 steken genaaid, behalve aan het begin en het einde van de beugel.

Als mijn patroon dus niet helemaal matcht met jouw haakstijl of met de beugel, kan je dus een klein beetje gaan spelen met meerderen of minderen van steken. Natuurlijk kan je ook altijd een andere maat haaknaald proberen. Ik haak nogal vast, dus als je zelf los haakt, kan je misschien beter met een kleinere haaknaald aan de slag.

En dan tenslotte een oproep: als iemand ontdekt dat je de beugeltjes opnieuw in Action kan kopen, wil je ’t mij dan zeker laten weten?!

Reacties