Hoe haak je een boodschappennetje? #meiplasticvrij

Het is Mei Plasticvrij. 

Het is elke maand wel iets. Zo hebben we Tournée Minérale in februari en Dagen Zonder Vlees in maart en ook nog ergens ‘30 dagen zonder klagen’. En nu is er dus iets nieuws: Mei Plasticvrij, een maand waarin je probeert minder plastic te gebruiken. Je vindt alle mogelijke info en tips op www.meiplasticvrij.be

Nu ben ik niet bepaald een rolmodel voor milieubewustelingen ten lande, maar de tweede reeks van Blue Planet is toch wel stevig binnengekomen. Sindsdien denk ik een beetje beter na over wat ik allemaal in welke vuilnisbak pleur. En dan valt het wel heel erg op dat er ontzettend, ontzéttend véél plastic zomaar zonder meer verticaal geclasseerd wordt. Ondertussen ben ik begonnen de plastic zakjes voor groenten en fruit te hergebruiken, maar dat is natuurlijk ook maar flauw. 

En toen kreeg ik telefoon van Hilde, mijn achterbuurvrouw. De beelden van David Attenborough hadden ook bij haar een gevoelige snaar geraakt (je moet wel van steen zijn als ze dat niet doen), want ze kwam met een reuzeleuk idee. Veel beter dan mijn hergebruik van plastic zakjes! Of ik misschien netzakjes kon haken, om mee naar de winkel te nemen, voor groenten en fruit. 

Hell yeah, dacht ik! En ook wel: waarom ben ik daar nu niet zelf op gekomen? 

Op de foto zie je dat ik wel een beetje voor een fancy zakje ben gegaan. Er waren namelijk een paar vereisten: 
  • er moet voldoende in passen
  • je moet het kunnen afsluiten
  • het mag niet te zwaar zijn
  • het moet handvaten hebben
  • het moet compact in je handtas kunnen meereizen
Ik had eigenlijk een heel leuk patroon gevonden, bij Lossen en Vasten: een boodschappennetje dat je zo in een ‘ingewerkt’ zakje kan frommelen. Handig en ook heel schattig, met een ruche en een knoopje. Daar was ik dus mee aan de slag gegaan, maar het tasje werd te zwaar en ook een beetje te groot. Daarom heb ik zelf iets uitgedacht, wel een beetje gebaseerd op bovenstaand patroon. 

Voor mijn winkeltasje heb je, strikt genomen, maar één bolletje haakkatoen van 50 gram nodig. Voor een streepje in een andere kleur kom je wel toe met een (vrij groot) restje. Of je koopt twee bolletjes en maakt twee tasjes. Ik heb gehaakt met een haaknaald van 3,5 mm, maar hou er eventueel ook een grotere achter de hand voor het touwtje.

PATROON

toer 1: start met 8 halve stokjes in een magische cirkel 
toer 2: 2 halve stokjes in elke steek (16)
toer 3: 1 half stokje in de eerste steek, 2 halve stokjes in de volgende, herhaal tot einde toer (24)
toer 4: 1 half stokje in de eerste en in de tweede steek, 2 halve stokjes in de derde steek, herhaal tot einde toer (32)
toer 5: haak 3 lossen, sla een steek over en haak een vaste in de volgende steek, herhaal tot einde toer
toer 6: haak 5 lossen en haak dan een vaste ongeveer in het midden van het boogje van 3 lossen van de vorige toer, herhaal tot einde toer
toer 7: haak 7 lossen en haak dan een vaste in het boogje van 5 lossen van de vorige toer, herhaal tot einde toer.

je haakwerkje ziet er nu ongeveer zo uit:

toer 8 – 10: haak 9 lossen en haak telkens een vaste in het boogje van de vorige toer, herhaal tot einde toer  
toer 11 - 13: haak 11 lossen en haak telkens een vaste in het boogje van de vorige toer, herhaal tot einde toer
vanaf toer 14: haak terug 9 lossen en een vaste in het boogje van de vorige toer. Doe dit gedurende elf toeren. Je zal merken dat er nu echt een tasje wordt gevormd.
toer 25: haak 7 lossen en een vaste in het boogje van de vorige toer, herhaal tot einde toer
toer 26: haak 5 lossen en een vaste in het boogje van de vorige toer, herhaal tot einde toer

Maak je geen zorgen als
… je vasten niet exact in het midden van het boogje zitten. Dit komt goed.
… je het gevoel hebt dat het zakje véél te klein is. Laat je niet misleiden door het uiterlijk, er zit enorm veel rek op.
… de bovenste rij met lossen een beetje lijkt te spannen. Dit komt ook goed.

toer 27: haak nu geen vaste, maar 4 halve stokjes in het boogje en 1 half stokje in de vaste, herhaal tot het einde van de toer
toer 28: haak nog een toer halve stokjes
Wissel nu eventueel van kleur.
toer 29: haak een losse, sla een steek over en haak een half stokje in de volgende steek, herhaal tot het einde van de toer
toer 30: haak een half stokje in de opening en een half stokje in het halve stokje van de vorige toer, herhaal tot het einde van de toer
Wissel eventueel terug van kleur.
toer 31: haak nog een toer halve stokjes
toer 32: haak 13 halve stokjes, haak 15 lossen en sla ook 15 steken over, haak opnieuw een half stokje in de zestiende steek. Haak nog 26 halve stokjes. Haak dan opnieuw 15 lossen en sla 15 steken over. Haak een half stokje in de zestiende steek en haak nog 12 halve stokjes. 
toer 33: haak een half stokje in elke steek (ook de lossen) van de vorige toer
toer 34: haak nog een toer halve stokjes 
toer 35: haak nu een toer halve vasten, om af te boorden. Hecht af en stop alle draadjes weg.

Haak ook nog een toertje halve vasten rondom je handvaten. Dat ziet er netjes uit en verstevigt ook nog eens. 

Haak tenslotte met haaknaald 4 een ketting van lossen met 2 draden tegelijk, zo dat de eindjes tussen de vijf en de tien centimeter langer zijn dan de omtrek van het tasje (sorry, ik heb geen steken geteld…). ‘Weef’ je gehaakte touwtje door de toer met de gaatjes, dat is toer 28.

Je winkeltasje is nu helemaal klaar. Je kan het oprollen en met het touwtje vastknopen. Zo neem je het makkelijker mee.


Heb jij er ook eentje gemaakt? Dan ben ik benieuwd naar het resultaat! En tips voor minder plastic zijn ook altijd welkom!  











Reacties