Gehaakte omslagdoek voor oma...


Deze omslagdoek heb ik voor mijn oma gehaakt. Die was laatst jarig. Eigenlijk zeg ik ‘bomma’, maar als ik over haar praat, gebruik ik altijd ‘oma’. Ik vind het zoveel mooier klinken. Helaas was ‘oma’ in België nog niet zo in de mode toen ik geboren werd. We deden het toen nog met moemoe en bomma. Voor het instant bejaarde gevoel, weet je wel. 

Moet gezegd zijn: mijn oma was allesbehalve bejaard toen ik op de proppen kwam. We zijn de beste vriendinnen geworden, kregen een hele hechte band. Ik heb al eens eerder over haar verteld, in een blogberichtje over mijn eerste naaiprojectje. Naast een heleboel andere dingen, heb ik vooral haar talent voor handwerk geërfd. Een tijdje geleden ontdekte ik zelfs dat ik – als linkshandige – al heel mijn leven rechts brei, gewoon omdat zij het mij zo geleerd heeft toen ik echt nog heel klein was J.

Maar dus, laatst was ze jarig en daarom hebben mijn moeder, mijn zus en ik haar mee uit genomen voor taart en koffie. En dan was er het cadeautje, dat omslagdoek. Hij is behoorlijk fel, jawel. Maar daar komt ze best nog wel mee weg, hoor. Het licht haar teint op en het zilvergrijs van haar haren krijgt er een mooi glansje van. Het uitje voor koffie en de taart vond ze niet zo wauw, maar de sjaal, daar was ze best heel blij mee.


Ja, ik ben er mij van bewust dat het een beetje vreemd is, dat ze niet genoot van het uitje. Ongeveer anderhalf jaar geleden werd er dementie bij bomma vastgesteld. Nu houdt ze niet meer zo van een niet-vertrouwde omgeving. Dat maakt haar onzeker en daarom soms zelfs een beetje boos. Maar daar hadden wij even helemaal niet bij stilgestaan… Het is heel verwarrend, als iemand van wie je heel erg veel houdt en die je door en door kent, langzaamaan helemaal verandert. Het is een vorm van afscheid nemen waar je maar moeilijk aan kan wennen.

Mijn oma woont nu in De Bijster in Essen, een fantastische plek speciaal voor mensen met dementie. Eén van de andere medebewoonsters daar heeft een omslagdoek. Voortdurend wees bomma mij en iedereen die het (al dan niet) wou horen erop dat haar kleindochter dat ook prima zou kunnen. Een niet zo stille wenk dat ik misschien maar eens aan de slag moest gaan J. Dat klinkt nu misschien een beetje dwingend, maar zo is ze helemaal niet. Integendeel, ze is net heel lief en heel zacht. Ik geef nog even een foto van haar mee, omdat ze er best leuk op staat. De laatste tijd is het namelijk niet meer zo makkelijk om echt goede foto’s van haar te maken… 


Ook nog even heel praktisch: ik haakte met Eliza van Scheepjeswol. Die heeft hele mooie kleuren, maar is vooral echt superzacht. Dat was heel erg belangrijk, want bomma’s vel is zo ontzettend broos geworden. Ik had echt iets nodig dat op geen enkele manier zou jeuken of prikken.
Het patroon heb ik van Craft Kitchen. Ik gebruikte wel een grotere haaknaald, aangezien het ook compleet ander garen is dan dat uit het patroon. Het is heel makkelijk, dus ook geschikt voor beginners.

Reacties